Resurse umane (HR)

Salariații reprezintă resursele active ale oricărei companii/ instituții deoarece potențialul lor contribuie în mod activ la creșterea organizației respective.

Prin inspectori de resurse umane specializați vă oferim servicii de consultanță și administrare a documentelor în domeniul resurselor umane (HR), respectiv:

  • Întocmirea dosarelor de personal;
  • Întocmirea contractelor individuale de muncă, actelor adiționale la contractile individuale de muncă și a deciziilor (de încetare a contractului individual de muncă, de pensionare, de modificare a salariului minim pe economie);
  • Redactarea si actualizarea fișelor de post ale salariaților, cu consultarea șefilor de departamente;
  • Redactarea clauzelor specifice contractelor individuale de muncă:
    • clauza cu privire la formarea profesională;
    • clauza de neconcurență;
    • clauza de mobilitate;
    • clauza de confidențialitate.
  • Înregistrarea, completarea, modificarea și transmiterea datelor în Registrului General de Evidență a Salariaților în format electronic, cu respectarea H.G. nr. 500/ 2011;
  • Emiterea de adeverinţe la solicitarea persoanelor îndreptățite (adeverințe de vechime, adeverințe de salariat, adeverințe pentru pensionare etc.)
  • Întocmirea, modificarea şi actualizarea Regulamentul Intern al companiei;
  • Consiliere și asistență de specialitate pentru negocierea, încheierea si/ sau modificarea contractului colectiv de muncă, la nivel de unitate;
  • Consiliere si asistență privind procedura de desemnare a reprezentanților salariatilor;
  • Acordarea de asistenţă juridică comisiilor de disciplină, participare la ședințele comisiilor de cercetarea disciplinară;
  • Conlucrarea cu Departamentul contabilitate și transmiterea periodică a informațiilor privind modificările din domeniul HR din luna respective;
  • Consultanță și reprezentare, la solicitare, la Inspectoratul Teritorial de Muncă / AJOFM;
  • Consiliere si asistentă privind stabilirea criteriilor de evaluare anuală a activității profesionale a salariatilor.

Sfaturi utile:

1. FIȘA POSTULUI

Atribuțiile din fișa postului trebuie completate cu specificații clare în ceea ce privește respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă/ prevenirea și stingerea incendiilor:

ATRIBUȚII SI RESPONSABILITĂTI PE LINIE DE SECURITATE ȘI SĂNĂTATE ÎN MUNCĂ

  • respectarea măsurilor de securitate și sănătate a muncii in unitate;
  • să își desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesională atât propria persoana, cat și alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă;
  • să utilizeze corect mașinile, aparatura, uneltele, substanțele periculoase, echipamentele de transport și alte mijloace de producție;
  • să utilizeze corect echipamentul individual de protecție acordat și, după utilizare, sa îl înapoieze sau sa îl pună la locul destinat pentru păstrare;
  • să nu procedeze la scoaterea din funcțiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale mașinilor, aparaturii, uneltelor, instalațiilor tehnice și clădirilor, și sa utilizeze corect aceste dispozitive;
  • să comunice imediat angajatorului și/sau lucrătorilor desemnați orice situație de muncă despre care au motive întemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, precum și orice deficiența a sistemelor de protecție;
  • să aducă la cunoștința conducătorului locului de muncă și/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana;
  • să coopereze cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, atât timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricăror măsuri sau cerințe dispuse de către inspectorii de muncă și inspectorii sanitari, pentru protecția sănătății și securității lucrătorilor;
  • să coopereze, atât timp cat este necesar, cu angajatorul și/ sau cu lucrătorii desemnați, pentru a permite angajatorului să se asigure ca mediul de muncă și condițiile de lucru sunt sigure și fără riscuri pentru securitate și sănătate, în domeniul sau de activitate;
  • să își însușească și să respecte prevederile legislației din domeniul securității și sănătății în munca și măsurile de aplicare a acestora;
  • să dea relațiile solicitate de către inspectorii de muncă și inspectorii sanitari;
  • au obligația de a participa la acțiuni privind adoptarea unor măsuri de securitate și sănătate în muncă, atunci când sunt solicitați în acest scop de către angajatori;
  • sunt obligați să cunoască și să respecte măsurile tehnice și organizatorice luate de angajatori pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, aduse la cunoștință în cadrul instructajului de protecție a muncii;
  • au obligatia să se prezinte la examenele medicale de supraveghere a sănătăţii la locul de muncă, conform planificării efectuate de către medicul de medicina muncii cu acordul angajatorului.
  • fiecare angajat trebuie să își desfățoare activitatea în conformitate cu pregatirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnavire profesională atat propria persoana, cât si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de muncă;
  • la serviciu se va prezenta odihnit, cu aspect exterior ingrijit;
  • va utiliza corect aparatura si materialele din dotare;
  • va comunica conducerii societatii orice situatie de munca despre care are motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea angajatilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
  • să aducă la cunoștinta angajatorului accidentele suferite de propria persoană;
  • să își însușească și să respecte prevederile legislatiei din domeniul securității și sănătății în muncă si masurile de aplicare a acestora;
  • să respecte toate cerințele de semnalizare a sănătății și securitatii în muncă; nu intra in zonele de restrictie sau la locurile de munca pentru care nu a fost instruit, nu face interventii la tablourile electrice, daca nu este calificat in acest sens, chiar daca acestea nu sunt sub tensiune;
  • să nu execute lucrări pentru care nu are calificarea și instruirea corespunzătoare; respectă disciplina la locul de muncă;
  • să participe la toate instruirile pe linia securitatii și sănătății în muncă;
  • să nu părăsească locul de muncă în timpul orelor de program fără aprobarea conducerii societății;
  • să mentină locul de muncă și echipamentele de muncă cu care lucrează în perfectă ordine și curățenie;

ATRIBUȚII SI RESPONSABILITĂȚI ÎN DOMENIUL SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

  • să respecte normele, regulile și măsurile de protecție civilă stabilite;
  • să participe la instruiri, exerciții, aplicații și la alte forme de pregătire specifică protecției civile;
  • să respecte regulile și măsurile de apărare împotriva incendiilor, aduse la cunoștință, sub orice formă, de administrator sau de conducătorul instituției, după caz;
  • să respecte reglementarile tehnice si dispozitiile de aparare impotriva incendiilor si sa nu primejduiasca, prin deciziile si faptele lor, viata, bunurile si mediul;
  • să utilizeze substanțele periculoase, instalațiile, utilajele, mașinile, aparatura și echipamentele, potrivit instrucțiunilor tehnice, precum și celor date de administrator sau de conducătorul instituției, după caz;
  • să studieze, să-si însușească și să aplice instrucțiunile de apărare împotriva incendiilor;
  • să nu efectueze manevre nepermise sau modificări neautorizate ale sistemelor și instalațiilor de apărare împotriva incendiilor;
  • să comunice, imediat după constatare, conducătorului locului de muncă orice încălcare a normelor de apărare împotriva incendiilor sau a oricărei situații stabilite de acesta ca fiind un pericol de incendiu, precum și orice defecțiune sesizată la sistemele și instalațiile de apărare împotriva incendiilor;
  • să coopereze cu salariații desemnați de administrator, după caz, respectiv cu cadrul tehnic specializat, care are atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, în vederea realizării măsurilor de apărare împotriva incendiilor;
  • să acționeze, în conformitate cu procedurile stabilite la locul de muncă, în cazul apariției oricărui pericol iminent de incendiu;
  • să furnizeze persoanelor abilitate toate datele și informațiile de care are cunoștință, referitoare la producerea incendiilor;
  • să anunțe prin orice mijloc serviciile de urgență și să ia măsuri, după posibilitățile sale, pentru limitarea și stingerea incendiului;
  • să respecte și să aplice normele și regulile de protecție civilă stabilite de conducătorul/ii unitatii/locului de munca;
  • să informeze autoritățile sau serviciile de urgență abilitate, prin orice mijloace, inclusiv telefonic, prin apelarea numărului 112, despre iminența producerii sau producerea oricărei situații de urgență despre care au cunoștință;
  • să informeze serviciile de urgență profesioniste sau poliția, după caz, inclusiv telefonic, prin apelarea numărului 112, despre descoperirea de muniție sau elemente de muniție rămase neexplodate;
  • să participe la pregătirea de protecție civilă la locul unde își desfășoară activitatea;
  • trebuie să acorde ajutor, când și cât este rațional posibil, semenilor aflați în pericol sau în dificultate, din proprie inițiativă ori la solicitarea victimei, a reprezentanților autorităților administrației publice, precum și a personalului serviciilor de urgență;
  • să participe la instructajele specifice locului de muncă și la instructajele periodice de PSI/ SU efectuate în cadrul societății;
  • să nu fumeze în alte locuri decât în cele inscriptionate cu „ Loc pentru fumat” și dotate conform normelor în vigoare;
  • să utilizeze, potrivit instrucțiunilor date de angajator, instalațiile, aparatura și echipamentele de lucru;
  • să nu efectueze menevre si modificari nepermise sau modificări neautorizate ale mijloacelor tehnice de protecție sau de intervenție pentru stingerea incendiilor;
  • să nu utilizeze instalații cu defecțiuni și/ sau improvizații;
  • să comunice conducerii societății, imediat după constatare, orice situație pe care este îndreptățit sa o considere un pericol de incendiu, precum si orice defectiune sesizate la sistemele de protectie sau de interventie pentru stingerea incendiilor;
  • să acționeze în conformitate cu procedurile stabilite la locul de muncă, în cazul apariției oricărui pericol iminent de incendiu;
  • să acorde ajutor, atât cât este rațional posibil, oricarui alt angajat aflat într-o situație de pericol;
  • să cunoască modul de alarmare și alertare în caz de incendiu si sa participe la exercitiile si aplicatiile organizate la locul de munca;
  • în caz de incendiu, prioritara este evacuarea persoanelor dupa care evacuarea bunurilor.

2. REGULAMENTUL INTERN

Regulamentul intern este documentul pe care orice angajator este obligat să îl întocmească și să îl afișeze, conform legislației muncii.
Regulamentul Intern este un instrument important la îndemana angajatorilor, care reglementează relațiile de muncă în raporturile cu salariatii lor.

Spre deosebire de prevederile din legislatia muncii sau din contractele colective de muncă, care sunt de regulă destul de restrictive pentru angajatori, Regulamentul Intern este un instrument flexibil, la îndemâna angajatorilor, care pot să impună, în mod unilateral, atât reguli de conduită pentru salariați, cât și sancțiuni și măsuri de organizare a muncii care să corespundă exigentelor sale, care să îi permită reglementarea anumitor aspecte de interes în relatia cu salariații.
Pentru a fi eficient, Regulamentul Intern trebuie să cuprindă clauze clare și explicite și să țină seama de rigorile legislatiei muncii.

Legislația muncii  prevede obligativitatea ca Regulamentul Intern să cuprindă următoarele aspecte:

  • reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;
  • reguli privind respectarea principiului nediscriminarii și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
  • drepturile și obligațiile angajatorului și al salariaților;
  • procedura de soluționare a cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariaților;
  • reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
  • abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;
  • reguli referitoare la procedura disciplinară;
  • modalitățile de aplicare a unor dispoziții legale sau contractuale specifice;
  • obligația de informare a salariaților cu privire la conținutul regulamentului intern trebuie îndeplinită de angajator;
  • criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariatilor.

Modul concret de informare a fiecărui salariat cu privire la conținutul regulamentului intern se stabilește prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau, în situația în care nu există contract colectiv de muncă în organizație, prin însuși conținutul regulamentului intern.

Regulamentul intern se afișează la sediul angajatorului.

 

Contactati-ne