Angajatorul are obligația legală de a asigura supravegherea stării de sănătate a salariaților săi prin servicii medicale specializate în medicina muncii, prin care se evaluează starea de sănătate a acestora la angajare și periodic, cât și riscurile privind îmbolnăvirile profesionale oferind angajaților și angajatorilor soluții optime pentru evitarea apariției bolilor profesionale sau a bolilor legate de profesie.
Serviciile de Medicina Muncii constau în:
- Inspectarea locurilor de muncă din companii/ instituții și aprecierea obiectivă a condițiilor de muncă în care își desfășoară activitatea angajații;
- Evaluarea stării de sănătate a angajaților prin examene clinice de specialitate:
- examen clinic la angajare;
- examen clinic de adaptare;
- examen clinic periodic;
- examen clinic la reluarea activității;
- examen clinic de bilanț la încetarea activității.
- Asistență medicală la locul de muncă;
- Consiliere de specialitate în vederea determinării riscurilor profesionale și a investigațiilor corespunzatoare fiecărui loc de muncă din companie/ instituție, determinarea riscurilor fiind prevăzută de lege ca obligatorie;
- Monitorizarea din punct de vedere medical a expunerii profesionale și a efectelor biologice ca urmare a expunerii;
- Supravegherea stării de sănătate a angajaților în funcție de particularitățile expunerii la factorii de risc, evaluarea riscurilor privind bolile profesionale și bolile legate de profesie;
- Emiterea fișei de aptitudine și întocmirea dosarului medical al angajatului, ca urmare a examenului clinic general și a investigațiilor specifice fiecărui loc de muncă;
- Recomandări de specialitate privind organizarea muncii, amenajarea ergonomică a locului de muncă, utilizarea în conditii de siguranță a substanțelor utilizate în procesul muncii, precum și repartizarea sarcinilor de muncă, ținând cont de capacitatea și aptitudinile angajaților de a le executa.